Începând de azi, 24.08.2022, cetățenilor străini care locuiesc în România și utilizau servicii de internet banking li s-a stopat funcționalitatea acestora, pe motiv că utilizarea unor astfel de servicii este permisă exclusiv posesorilor de cărți de identitate emise de autoritățile române.
Spre exemplu, Banca Transilvania, în cadrul Termenilor și Condițiilor aplicației BT Pay sau BT 24, au stipulat în mod expres faptul că utilizarea serviciilor de banking on-line este condiționată de existența unei cărți de identitate emise de autoritățile române.
Interpretarea dată de băncile române acestor condiții legale este una excesivă și discriminatorie având în vedere că cetățenii străini care utilizează serviciile de banking on-line posedă documente de identitate românești, emise de Inspectoratul General de Imigrări, fie că este vorba de permise de ședere, fie de alte documente de identitate în cuprinsul cărora cetățenilor străini li s-a atribuit un CNP prin care pot fi identificați de către bănci și autorități.
Mai mult decât atât, aplicațiile de banking on-line solicită scanarea figurii utilizatorului din față și din profil, ceea ce reprezintă o garanție în plus cu privire la identitatea utilizatorului serviciilor on-line.
Această conduită adoptată de băncile românești încalcă principiul instituit de art. 27 alin. 1 Cod civil, potrivit căruia „cetăţenii străini şi apatrizii sunt asimilaţi, în condiţiile legii, cu cetăţenii români, în ceea ce priveşte drepturile şi libertăţile lor civile”, precum și regulile care sancționează discriminarea și practicile neloiale, instituite de OG 137/2000 și Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor.
Mai multe detalii despre sesizările efectuate cu privire la aceste probleme și soluționarea lor pot fi urmărite la adresa web: https://clujxyz.com/ljpomv